Pages

Subscribe:

Friday, December 21, 2007

مش انا ارتبطت ؟؟؟

تحديث
تم نشر القصيدة التالته من ديوان في العتمة -- للشاعر محمود عبد الباسط
_____________________________________







هاي يا جماعه .. هاهاها
مش انا ارتبطت !!! .. اها هاهاها
ايه ؟!! .. طيب ثواني .. سس
معلشي يا جماعه انا مضطر امشي .. عن اذنكم
باااااي

هكذا اخترق اجتماعي مع اصدقائي ليلقي بكلمته الغير مبررة ، فلم تكن هذه عادته اطلاقا ، ولم يكن سياق الحديث يسمح له بالخوض في ذلك ، اظنه يدفعني للغيرة فقط ليس الا .. لانه يعلم جيدا اني احبه ، ولكنه لا يعلم انه ليست انا ، فانا لا ارضخ ولا اضعف ، فليهنا بمن يحب.. انا لا اهزم ابدا .. اعترف اني اصبت بلعنة ذلك السرطان المخيف ولكن فليمت قلبي فداء لكرامتي ولتذهب كل عاشقة الي الجحيم فيالها من بائسة تلك التي تحب مغرور . س

لماذا .. ؟! سس
لماذا يتعمد ايذاء مشاعري ؟ .. اعرف جيدا انه لن يبادلني حبا بحب .. له من غبي فانا لم اطلبها منه قط ، انا اكتفي فقط بحبي له .. هل هذا ايضا كثير علي ، لم اشعر مطلقا في الرغبة في مصارحته ، يكفيني فقط بعض النظرات او الكلمات التي اختلسها حين نتحادث في امر ما ، ألهذي الدرجة هو قاسي ؟؟؟ .. اعتقد انه يريد ان يمرر لي رساله مفادها .. ان اري غيره .. ولكني بالفعل لا اقدر .. اطلب من الله ان تري الشمس عمق البحار .. حتي يدب في الامل في ملاقاة غيره .. لي الله وله من يحب . سس

لقد كانت صدمة شديدة بالنسبة لي ، لقد كنت ابني الامال والاحلام علي الارتباط به ، اظن انه شعر بي فاراد ان ينهي ذلك قبل ان يبدا ، ياله من جاد جدا .. يعرف ماذا يريد وكيف يريد ومتي يحصل عليه ، لا تشغله عن اهدافه مشاعر مسكينة مثلي حتي ولو تحطمت امامه وتناثرت كالنجوم علي صفحة سماء سوداء .. يالا قلبي المسكين .. انه مازال يحلم حتي اعيته الاماني .. لقد وعيت الرساله التي اراد ان يمررها لي .. ولكني اتمني ان يقدر الليل ان ينسي المجيء يوما حتي اقدر انا علي نسيانه .. يالها من بائسة تلك التي تحب عاقل . سس

آآه .. لقد هوت عليا كلماته كالصاعقة ، اعلم جيدا ان كل من حولي قد فضح امري ، لقد بت حديثا يلوكه كل لسان بعد الان ، لا محالة من ذلك .. فنظراتي وكلماتي وتصرفاتي تشي دائما بحالتي عندما احادثه ، اعلم جيدا ان ارتباطه كذبة قالها فقط ليوجه لي رساله في الخفاء ، انه يعلم جيدا كم احبه .. انه حساس جدا .. لم يشاء ان يجرحني ، لذلك فضّــل ان يظهر امامنا هكذا ولا يجرحني ابدا .. ساظل احتفظ بعشقي له مهما كلفني الامر من عناء . سس

يا الهي هل لهذه الدرجة لا يحبني .. لقد بدا اول حديث بيننا اول امس ، وحمدت الله اخيرا اني استطعت لفت انتباهه .. هل شك في امري فاراد ان يوفر عليا عناء التفكير والتدبير .. ام انه لم يشعر بي اصلا .. اعلم ان حوله كثيرات ولكنه لابد ان يراني دونهم فلماذا انا لا اري غيره .. لقد حطم قلبي ، ورغم ذلك اعشقه . سس

ماهذه الوقاحه ؟؟ ,, يقول ذلك ليغيظني مثلا ؟؟؟ .. انه يعلم جيدا انه ليس الوحيد الذي تلتف حوله البنات.. ولكن علي ان اعترف بالفعل فهو اكثرهم شهره .. ولكني اعرف الكثير والكثير انا ايضا .. لا اظن ان موضوع كهذا يقـال بطريقة كهذه الا وكانت نيـّـه قائلها سئية ، انا الوحيد الذي يعرفه علي حقيقته .. انه انسان مغرور لا يري الا نفسه ، يريد ان يشعر وكأنه هاورن الرشيد .. انا اكره ذلك المخلوق ...حقا اكره . يي

انه بالفعل ذكي جدا .. لو كنت مكانه لما استطعت التصرف ، انا بالفعل احسده علي ثباته ورباطتة جأشه ، يعرف كيف ياخذ القرار المناسب في الوقت المناسب انه بالفعل مثال جيد لرجل حكيم . ي
.
تحديث
ــــــــــــ
يوم السبت 22 ديسمبر
الساعه 9:13 مساء
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياااااااااااااه اخيرا ... الحمد لله
ماهذه الجرأة يا رجل ؟؟ .. لك قلب فولاذي لا استطيع تخيله **
الان استطيع الان ان استريح ... واكيد سَـتُـقَـدِر كل واحدة منهن علي نسياني يوما ما ..
اعقد ان سلوي ستاخذ الامر بشكل شخصي جدا وستقول انك مغرور **
فعلا .. ولكني اخشي علي ريهام جدا انها رومانسية .. رومانسية الي ابعد الحدود
فعلا فعلا ... واسماء... سس **
كانت تعتقد انك ستصبح وزيرا يوما ما هاهاها .. دائما تردد .. " انه رجل جاد جدا " سسس
عندك حق اما مني .. فحالي يرق لها دائما .. تحبني وتعتقد ان كل الناس تعلم ذلك
يا لها من ساذجة **
نعم .. اعتقد ان القدر سيخبئ لها افضل مني
ولكن هل عرفت ما ألم بفاتن ؟؟ .. لقد رقدت يومين في اعيائة بعد ان علمت بالخبر **
لقد بذلت المستحيل لكي تتعرف عليك
كان لقاء اول امس من تدبيري اعرف انها تحبك جدا
اعتقد انها صفحة بيضاء تماما .. لا اريد ان اكون اول من خط فيها .. سأدعها تجرب حظها في الحياه
نعم نعم .. ولكن هذا الحاقد الحاسد المدعو حاتم .. سسس **
كنت اراه وهو ينظر اليك نظرات ملؤها حقد وغل وكراهية
دعه وشانه .. لا ينفع الحقد ابن ادم ابدا

18 comments:

smraa alnil said...

اولا افتكرتك انت اللي ارتبطت

وبعدين لقيت المعدلة

وكل تعليقي علي البوست









عروستي؟

Anonymous said...

SemSem

طيب هو مين ارتبط بمين
ومين بيحب مين
ومين فرقع مين

اقولك عروستى برده؟

shayma said...

انا كمان افتكرتك انت الى ارتبطت
وبعدين لقيت الحكايه معقده خالص
مممممممممممم
طيب هى صحيح صعبانه عليا بس هيا تبقى غبيه لو بعد الى قاله لسه بتفكر تعيش على حبه

وهو كمان مغرور ولا مش حاسسها بس خاف يجرحها..هو فى اكتر من كده جرح؟؟؟

مممممممممممم
لا معقده فعلا

فى القلب said...

حقيقى القصه دى اتكتبت بطريقه جديده مبتكره
بتشد القارئ من أول حرف
وفكره جديده تماما فى عرض موضوع شائع
وهذا يدعو الى الأعجاب بطريقه كتابتها
يعنى من الاخر كده قصاص و شاعر راائع

ومذيداً من التألق و السعاده التى تسببها لنا بكتاباتك

أبو أمل said...

رائع كعادتك
اشتقت لشعرك الجميل

dramaqueen said...

طبعا الكلام جميل طالما انت اللى كتبته
بجد القصة حلوة اوى واسلوبك جميل
بس صعب تلاقى واحد بيحب الحب دة كله وحبيبة ميحسش به دة مش يبقى بنى ادم طبيعى
بس يلا يمكن هو شبة كيفين كوستنر عشان كدة كل البنات بتحبه
عموما يا بخت اللى بيحبها
لان مش مهم يبقى حواليك 15 واحدة بتحبك المهم انك تحب واحدة بس تبقى هى عمرك كله

نوري said...

والله العظيم
اقطع اديا من اللغلوغ
لو كنت فهمت حاجه
يارب ميكنش ده بس غباء مني
عشان انا داخله ع امتحنات
ومش عايزه الموضوع ده معايا
بس بالنسبه الي كده فهمته
من وسط الكلام
انه ع راي المثل
القط يحب خناقه
ويلا بقي(بست وشز فور يو)0

وشوشني said...

ههههه
انا مش فاهمه حاجه
لحقيقه بس معلش ليس على المريض حرج

المهم بالنسبه للسؤال هو ان ازاي اعمل مدونه تانيه بنفس الأكونت بتاعي

وازاي اخلي الناس تدخل معاي فيه اوعايزة حد يدخل معاي


وهبقا ااقولك على حاجه تانيه بس بعدين
لحسن لو قلت دلوقتي يبقا مش عندي دم

وكمان انا عيزة اعرف انت مشغول ولا فاضي؟؟

cast2way said...

ماقبل التحديث

الهلهلهله
ايه الكلام الجامد ده يا عم الحاج ماحدش فاهم حاجة يابا
وبعدين مين مع مين ومين ضد مين


بعد التحديث

اللهم صللى على النبى
ايه الجمال والحلاوة ده يا ولا ياادم
ابتكار ياخواتى والله
ادب وشعر وفن وقصص قصيرة

انت بتكدب يا خلف
طبعا مش فى رحلة خليكى فريش
هههههههههههههههه
سامحنى يادم ما قدرتش امسك نفسى

والسلام

شجره الدر said...

على الرغم من الظروف السوداء التى اعيشها الان فأنا لم استطيع ان امنع نفسى عن التعليق على هذه القصه القصيره جدا
قرأتها مره
واثنين
وثلاثه
ولم افهم شىء
الى ان رايتك وطلبت منك التفسير
فكره جديده تماما
لكن جميله
لست رائعه لانه ينقصها الحبكه قليلا
لكنى معجبه بالفكره
فهى تكسر نطاق الملل التقليدى
تحياتى

يا مراكبي said...

لأ بجد بجد فكرة جديدة جدا .. وتنفيذها صعب جدا .. لكن ممكن تحصل طبعا

النقلة بين الجزء الأول اللي على لسانها والجزء التاني اللي فيه حوار الأولاد عمل زي ما يكون كان فيه فلاش باك في فيلم وبعد كده نقلنا للواقح الجديد

بجد بأحييك

ادم المصري said...

اشكر كل من قرا باهتمام وكلف نفسه عناء التعليق
لكم تحياتي والسلام

البنت الشلبية said...

كل سنة وانت طيب
ويارب ترتبط انت كمان
ربنايسعدك

احـمـد عصـام said...

صديقي العزيز واحشني جدا ونفسي نتقابل قريب انشاء الله مع أني في وسط الأمتحانات مقدرتش ماشوفش المدونه بتاعتك وبصراحة البوست دا جامد أوي و أنا شايف أنه واقعي و بيحصل في الحياه كتير دلوقتي بس في شخصيات مظلومة .
.
.
.
إلى الأمام
سلام

شيماء الجيزى said...

مممممممممممم

طب وده الواحد يفهم ايه بقى؟

ابتديها تانى ها
هى عايزة البداية

...........................

وحشنى قوى قوى قوى قوى
وبجد زعلانه منك
ومن نفسى بردو
كل سنة وانت طيب

تحياتى

أنا إنسان said...

أخلاقنا...اسلامنا
إيمانا منا بأن حال العالم ...لم ولن ينصلح... إلا بالاسلام
وإيمانا منا بأن اسلامنا...لم ولن ينصلح ...إلا باأخلاق
اتفقنا...أو وفق الله بيننا ...لتكوين أول حملة للأخلاق...لتحقيقها...والسمو بها...والعمل بها بإذن الله
...................
من نحن
مجموعة من الشباب ...أهمهم حال أمتنا...وعروبتنا...وأوطاننا
فوفق الله بينناعلى الإجتماع على هذه الحملة...ولنطلقها حتى تصل إلى عنان السماء...علها تشفع لنا يوم القيامة
وبإذن الله ... سوف نعلن في البوست القادم عن المدونات والمواقع التي تدعم هذه الحملة
...................
وقد تم بحمد الله إنشاء مجموعة أخلاقنا إسلامنا البريدية على
yahoo groups
وسننشر بها ان شاء الله ما يتم انزاله من مقالات وفعاليات الحملة
وللاشتراك في الحملة...اضغط على الرابط التالي
http://groups.yahoo.com/group/akhlakona/
Group Email Addresses
Related Link
http://groups.yahoo.com/group/akhlakona/www.ana-insan.blogspot.com

malak said...

انا فى بداية القصة افتكرتك انت اللى ارتبط بس بعد ما دخلت فى القصة مش عارفة مين بيودى على مين

ادم المصري said...

اريد ان تصل تحياتي لكل الناس
وعزرا ان كان الاسلوب كان به شيئا من التعقيد
.
.
لكم تحياتي والسلام