Pages

Subscribe:

Tuesday, December 27, 2011

الي ضابط في الجيش المصري

:::: الي ظابط في الجيش المصري ::::
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فوق راسنا من فوق طبعا ظباط الجيش ... ولكن اللي احب اوضحة واللي انا شايفة من وجهة نظر تانية قد تكون تافهة او مالهاش لازمة من وجهة نظر سيادتك طبعا ...
.
ان ظباط الجيوش الحديثة الان لا تفعل (منه/فضل) .. لتتفضل بها علي الشعوب .. بل قل ان الشعوب هي من استقطعت من حصتها البشرية رجالا ... تغذيهم وتسمنهم وتكبرهم ... علشان وقت الجد تضحي بيهم ..
.
الوطنية والتضحية .. بمقابل امر غير مفهووم ... قل لي ليس في الجيش المصري وحدة بل في كل الجيوش الحديثة .. بما ضحي ضابط القوات المسلحة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
.
مرتب + وضع اجتماعي + مستشفيات + نوادي + ترقيات + وبعد المعاش راكب الشعب برده !!!!!
.
اذا اردنا حديثا عن التضحية ... فلنسرح الجيش اذا ... ودعنا ندعوا الناس للقتال اذا كانت هناك الضرورة لذلك ... ونري من سيضحي ومن سينفد بجلده !!!!!!!!!
.
هل تعتقد انه سيأتي اليوم علي المهندس يطلع يحكي عن تضحياته لانه فضل قاعد فيالصحرا يبني البيوت والعمارات .. ولا يحفر الانفاق ولا يبني الكباري ؟؟؟؟؟؟
.
ولا الدكتور اللي عالج امراض امه .. كل ما يخرج من غرفة عمليات .. يصور في برنامج تلفزيوني ؟؟؟؟؟
.
حضرتك بتاخد مرتب زيك زي اي موظف حكومي في البلد عشان ... اذ ربما في حالة اذا خوضنا حرب .. تحارب
.
بمعني ان توظيف سيادتك في الدولة هو بمثابة عقد بينك وبين الشعب .. يلتزم الطرف الاول فيه (الشعب ) بتوفير الاماكنيات اللازمة من اسلحة وتدريب وخلافة .. علي ان يلتزم الطرف الثاني (حضرتك) بالقتال اذا كانت هناك ضرورة .
.اوعي تفكر حضرتك ان شعب بلا ضباط ممكن ينقرض او انه مش هيعرف يصرف امووره لانه لا حول ولا قوة !!!!!
.
وارجوك لا تعتبر كلامي هذا انتقاصا من وطنية الضباط ابدا .. فقد شرفت بارتدا البدلة الميري خدمة لهذا البلد واكرر خدمة لهذا البلد وليس لاي مخلوق اخر لمدة 3 سنوات
.
ولكن انا ضدد ان يزايد اي فصيل .. مهما كانت اهميته علي الشعب .... الشعب هو الخط الاحمر
.
وهو القادر علي افراز احتياجاته اولا باول ... قد يحدث معجزات يا اخي ونتحول لدولة زي سويسرا مثلا .. مش محتاجة جيش من اساسه .. ساعتها سيادتك هتعمل ايه مش عارف ؟؟؟
.
ارجوك .. انا لست ضدك .. فارجوك لا تتخذ ضدي موقفا معاديا ... دعنا نفكر سويا علي اننا جميعا .. نعيش علي ارضا واحدة .. نتنفس هواءا واحدا ... سنقف بين اله عادلا يوم القيامة ... لن يسالنا عن وظائفنا في الدنيا ... بل سيسألنا عن اعمالنا .. ونوايانا .. والله من وراء القصد
.
شكرا لسعه صدرك والسلام

No comments: