Pages

Subscribe:

Wednesday, February 21, 2007

تاكسي العجايب - الحلقة الاولي

تاكسي العجايب

تاكسي .. ! تاكس .. ! س
رايح فين يا بيه ؟! س
خمستاشر سنه قدام يا اسطه لو سمحت ... هتاخد كام ياسطة ؟
اللي تجيبه يا بيه

الجلوس قرب النافذة متعة لا نظير لها .. انه يتيح لك مشاهدة من نوع غريب لتفاصيل غريبة في ايام لم يكن في خاطرك ابدا ان تغوص بداخلها .. س

لقد ارتضيت لنفسي الجلوس بجوار السائق .. حتي يتاح لي فرصة الاستفسار عن اي شيء مبهم لي اثناء رحلتي فهذه اول مرة اذهب فيها الي هذا المكان البعيد

اري بعيني شيء مزهل .. كهولا تموت وشباب تهرم .. ومعالم تتغير بسرعة شديدة والوان تبهت .. ومنازل تهدم .. وبيوت اخري تبني وكاني اشاهد شريطا سينمائيا يستعرض بالتصوير السريع .. تحول الاشياء من مرحلة الحبو الي مرحلة الكهولة مرورا بكل التفاصيل التي تبدوا غريبة حينما يدرك المرأ ان هذا يحدث معه .. ولكنه لا يشعر . س

في غمرة انغماسي مع المستقبل وما به من عجائب وغرائب افقت علي منعطف اشعر اني اعرفه الي حد ما .. فاشرت للسائق : ... س

يناير الجاي ياسطة
فين في يناير يا بيه ؟
تلاته انشاء الله

وعندها ترجلت من السيارة .. ونظرت الي السماء متنهدها .. ثم نظرت الي الارض .. متفحصا كل ما بينهما بعين المبهور الذي لا يصدق ما يري بعينيه الان

اتصلت بصديقي الذي اعتدت الاتصال به دائما عندما اشعر بالوحده .. ولكن هاتفه لا يجيب .. فقررت ان اذهب اليه في بيته ازعجه كعادتي معه دائما .. ولدهشتي حين رايته اني وجدته يكبرني بنفس الفارق العمري بيني وبينه .. فتكدر حالي وغمت نفسي فطالما حلمت بالوقت الذي اصبح فيه انا الاكبر

نظر اليا بدهشه المستيقظ من نومه .. لم يعرني اهتماما كعادته .... نظرت اليه ثم ابتسمت .. وتركته وانصرفت دون ان انطق ببنت شفه
جلست علي القهوة التي اعتدنا الجلوس عليها .. ولمحت بعيني شاب في مقتبل العمر يجلس وحيدا .. ينتظر بلهفة احد ما ، اشعر به جيدا ،وكاني اتجول داخله ، يالها من قوة خارقة ، لقد اصابني كبر السن بفطنه ليست بالهينه
ايقن تماما رغبته الملحه في سؤالي عن اي شيء .. لمجرد الحديث ... ولكن خجله يمنعه من ان يتخذ الخطوة الاولي ، ياله من احساس ممتع ان تنظر الي شخص وانت تعلم جيدا فيما يفكر وما يريد ، فتنتظر ان يقول ما تعرفه اصلا وانت ناظرا اليه بابتسام . س
هممت اليه وقلت له : س

ايعجبك هذا الفيلم ام تسمح لي بتحويل القناه ؟

اضطرب حال الفتي ولم يستطع ان يلمم شتات افكاره .. وكانه لاعب قد فاجئه خصمة بضربة من الخلف ثم قال لي :س
لا ابدا ابدا تفضل
شكرا

وكالخبير والذي يعرف جيدا اين ومتي يضرب .. ويعرف ايضا متي يشاهد ، نظرت اليه بابتسام اخجله كلما نظر الي خلسه .. ولكني لم اجدها لعبة مسلية فتركت الولد لحاله وذهبت الي البيت . س
س
عندما دخلت البيت وجدت امراة في ريعان شبابها سبحان من ابدع ومن صور .. ايقنت انها زوجتي بعد ان رايت صورة الزفاف معلقة عل الحائط ، ولكني دهشت ، فلم تكن من احبها.. اذن من احبها الان .. لست احبها . س
ورايت طفل في العاشرة من عمرة علي اقصي تقدير ، بالطبع فان هذا الولد هو نتاج هذا الزواج ، انه يشهني كثيرا ، يا الله ... ما هذا الاحساس الذي اشعر به الان ، انه احساس الابوة نظرت الي الفتي بعطف فشملني من شعر راسي حتي اخمص قدمي بنظرة ضعف واحتياج ، ااااه .. افي هذا الكون من يحبني الي هذه الدرجة ؟ .. س
جلست الي زوجتي وجذبت معها اطراف الحديث متعمدا ، محاولا اقتناص اي معلومة تخبرني لماذا هذه بالذات واين ومتي فقلت لها
فاكرة زمان .. اول مرة شوفنا فيها بعض ؟
فضحكت بدلال وقالت
هههه كنت انت مهندس جديد خام لسه واصل انجلترا ما بقالكش يومين ... س
ثم تنهدت تنيده كبيرة وقالت برومانسية حادة .. س
ولكني وقعت في شرك عينيك منذ قبل ان اولد
اتحبينني لهذا الحد
بل اكثر .. واحبك اكثر حين تغازلني بالفصحي هههههه
ولكن انت قلت انجلترا .. هل هذا يعني اني سافرت انجلترا

ثم سرحت في افق خاص بي وانا لا اصدق اني في المستقل سوف امتلك نقودا تكفي لسفري .. ساسافرالي انجلترا ، اترك من احب لاتزوج من اعشق ، انجب ولدا .. واعمل مهندسا يمتلك بيتا فاخرا ولكن خطرت ببالي اسئلة اخري

ولكن انا لا اتذكر لماذا عدنا من هناك
اعلم انك تود نسيان هذا اليوم بالذات .. ولكن ياعزيزي تحلي بالصبر اعلم انها كانت مصيبة لنا كلنا
ماذا هناك
لا لن اقول ... فانت هكذا دائما .. بعد ان تنسي تجعلني اذكرك .. لتبتأس من جديد
والشعر ؟
الشعر ؟ ماذا به ؟ .. اول مرة اسمعك تسال عن الشعر بعد هذا اليوم المشئوم .. ماذا بك يا عزيزي قل لي لا تخف شيئا
لا شيء .. لقد عرفت ما اود ان اعرفه ساذهب لانام

بعد وقت ليس بالطويل وليس بالقصير .. صحوت علي صوت امي تانديني

الساعة دلوقتي سابعه مش رايح الكلية
حاضر يا امي

قمت مسرعا .. وانا ايقن تماما ان الكلية هي اولي خطواتي الي النجاح ، نظرت الي اوراقي وقصائدي ، وقلت لها ودمعة في عيني
لن اتركك مهما حدث
نظرت لامي قبل ان انصرف .. وتذكرت حينها اخر ما قالته زوجتي
فهممت لاحتضانها .. وقبلتها قبلا غزيرة .. حتي باتت دهشتها تقلقها علي ولسان حالها يقول .. خير اللهم اجعله خير

24 comments:

Epitaph said...

اخدتني في رحلة معاك
و شفت مستقبل
و نجاح
و احلام بتتحقق

خفت انا كمان للحظة ان ممكن في غفلة مني اضيع احلامي المستقبلية..لكن اكتشفت ان صنع المستقبل يبدأ من الان

اشكرك علي رحلتك الجميلة
و تصويرك الجمييل
و اسلوب الكتابة المميزة
اللي بيعلن عودة قوية لكتاباتك ماشاء الله

عن اذنك
اوقف التاكسي عند اربعة يناير بقي
:))

tona said...

واو
بجد والله يا ادم بهرتني

انت خيالك جميل اوي يا ادم واسلوبك بيسرق والموضوع بجد متناول بشكل حلو اوي


نسيت اقول لك حمد الله علي السلامه يا جميل

aMiR-El ZaLaM said...

الله عليك يابو البشر..

كلام جميل..

جذبتنى لأطراف قصه جميله بجد

تحياتى

توهة said...

اخدتنى معاكط فى رحله جميله انا نفسى تخيلت انا حبقى ايه

انت ماشوفتنيش ولا ايه وقعدت اشاورلك وانت ولا هنا



بس ان شاء الله الاحلام كلها تتحقق

وانا برده متوقعه انى حسيب قصصى يغطيها التراب


يلا خير تحياتى

بعدك على بالى said...

لا تكفى كلمة رائع ، لا اراها تفى بالغرض ,,, جميل ان تفهم وتدرك وتقرر، الحلم اى حلم قابل للتحقق فقط علينا ان نؤمن به ونتمناه ،، اخلص لليوم تنل الغد ...

احييك على الكتابة الاكثر من رائعة..

(بس ما قلتليش ماشفتنيش فى طريقك؟ دور بس كويس، حاول تفتكر )

تحياتى ايها المبدع

لا أحد said...

ادم بقالي زمان مقرتش ليك بوست كيفيني زي دا

لا تهدر طاقتك في كتابات يجرفك لها من حولك

اغمس قلمك في قلبك و اكتب

للأبداع ابوب كثيرة

تحياتي

لا أحد said...

Adam when i hightlight you post by chance i found the letter ( س
what does it meen ?

21arestoo said...

يخرب عقلك يا واد يا ادم
بجد رائع

smraa alnil said...

تصدق وتامن بالله
انا عيني دمعت معاك
تحففففففففففففففففففففففففةةةةةةةةة
بجد انت وهمي يا ابني
عارف احيانا فعلا بفكر قصايدي وورقي دة مصيرهم ايه
كلامي دة هيموت معايا
فكرت كتير اعتزل الكتابة بس لقيت نفسي بموت

خدتني في رحلة معاك
عشت تفاصيلها وحياتها

بقولك ايه
احنا عاملين لقاء شهري بتاعنا النهاردة وهنتقابل كلنا في قهوة البورصة ياريت تيجي
بس تاكد ان التاكسي هيوقفك عند 23 فبراير

ادم المصري said...

ابيتاف
ــــــ
اشكرك كثيرا ابي علي اطرائك المخجل لشخصي الضعيف
اما اذا اردت لفة مع هذا السائق فبرجاء الحجز مسبقا نظرا لشدة زحام المواعيد
هههههههه
تحياتي



تونا
ــــــ
الله يخليكي يا سكر والله انا متشكر ليكي جدا
والله يسلمك يارب من كل شر



امير الظلام
ـــــــــــ
من ادم ابو البشر الي امير الظلام واما بعد
نشكر الذات العليا .. ونقدم اليها التحية
نرجوها تقبل الهدية فلا ينغي ابدا شكر علي واجب
ههههه .. تحياتي



توهه
ــــــــ
طعا شوفتك يا جميل
مش انتي اللي كنتي راكة الاتوبيس السياحي اللي كسر علينا في اشارة
اربعتاشر سبتمبر برده ؟
مش قولتك شوفتك
هههههههههه
بس فيه كلمة اخيرة
المستقبل يبدا من الان يا توهة
لا تتركي التراب ينال ابدا من كتاباتك
تحياتي


الي امي
ــــــــــ
طبعا شوفتك ودي عايزة كلام
بس احيانا النسان مش بيحاول يفصح عن كل ما يحتوية .. لذلك لم انوه
ولك ان تعرفي انك في المستقبل باقية
تحياتي



لا احد
ــــــــ
ولكم اسعدني وجودك
ووعد مني لك ان لا اهدر طاقتي ابدا
تحياتي لك يرسلها الريح عني


لا احد مرة اخري
ـــــــــــــــ
yes i used this litter to keep the text mark as i write
thanke for not


اريسطوا
ــــــــ
تصدق ؟
دي عندي كفاية
علي فكرة
دا حقيقي




سمرا النيل
ـــــــــــ
الله يخليكي يا جميل متشكر علي الكلام الحلو دا
مشما قولتليش الساعة كام ؟
ولا التاكسي عارف ؟




تحياتي للجميع

Geronimo said...

جامدة موت

والنبي هو تاكسي العاصمة ممكن ينزلني ديسمبر اللى جاي
عاوزة اقبض الجمعية

tazart said...

رحلة عبر التاكسي، فكرة رائعة
و الأفكار المطروحة على بساطتها تستحق أن نفكر بها بعمق

micheal said...

خيالك خصب جدا يا ادم..أخدتنا معاك في رحلة طويلة مليئة بالاحداث...أتمني لك النجاح في حياتك..

ادم المصري said...

جيرنيمو
ــــــــ
لا اصدق نفسي
اقرا لك كومنت علي بوستين علي التوالي
انا لا استحق هذا بالتاكيد
تحياتي


تازرت
ــــــــ
انتي ايتها الغامضة
اتحير كتيرا عند رؤية كلامك يتراقص امام مخيلتي
تذهب بي الافكار الي المغرب
ولكني اضل طريق العودة في كل مرة
لا اعرف الي اين وكيف تاخذيني
تحياتي



مايكل
ـــــــ
اشكرك علي المتباعة الجيدة
يسعدني كثيرا ان اجد لك تعليقا علي مدونتي المتواضعة

Sharm said...

حسستنى انى في اله الزمن

اول البوست فكرته اكتر من رائعة

عين ضيقة said...

كويس جدا يا آدم
بس هو ليه الزوجة هتبقى واحدة غير اللى بيحبها

هو احنا مش ينفع نتمسك بالحلم شوية ولو كان فى الحلم بس

تحياتى ياباشا

طارق مكى said...

ادم صديقى
---------
احب اقول لك ان هذا البوست رائع
وياادم بشا انا ركبت الات الذمن دى وحولات اخش كام سنة قودام لقيت كما بيقولو فى النيابة يبقة الحال كما هو علية
وقولات لمة ارجع تانى بس ارجع ورا شوية
عن زمنى لقيت الحالة احسن بس بيسوء يوم عن يوم
والمعنة هتشفو قريب فى البوست بتاعى

nahrelhob said...

انت عجوز كده ليه
الوقت و الزمن عنك يتحولوا بطريقه عجيبه

سعدت بزيارتك
لكن بصراحه ملحقتش اقرا كل البوست لاني مستعجله
اوعدك اني ازورك دائما

Nada said...

جميلة الرحلة و اسلوب السرد مشوق حتى المقدمة فيها ابتكار
فكرتني بالمسلسل بتاع
Dead zone
تحياتي

الدبور said...

اكتر شئ عجبني فكرة التاكسي و السفر للمستقبل
فكرة جديدة وحمد لله علي السلامه

sydalany-وش مكرمش said...

إنت تاني واحد أسيبله كومنت
و لك الشرف طبعا إنك تكون بعد زرياب

و الكومنت بيقول

يا
سخيييييييييييييييييييييييف
يعني بعد الشغل اللذيذ ده
-و إن كانت الفكرة إلى حد ما مش جديدة-
تقفلها بالسخافة دي على نظام بس خلاص
أنا شفت قصص كتير بعد ما تطول و صاحبها ما يلاقيش حاجة يبقى مافيش قدامه غير إنه يقوم من النوم
يا سيدي لو كنت مت في المستقبل ولا إتقبض عليك و إتسجنت كان يبقى أحسن من إنك تصحى من النوم

أنا عارف إنك مش حتزعل و حتستفاد من اللي بقوله عشان تكتسح في أي مسابقة قصة
مع ملاحظة إني دلوقتي قررت ما أسيبش كومنت إلا على تدوين يستاهل

ملحوظة: لو قربت تتخرج و تشتغل ...إفتكر إنك بتعرف تكتب عشان ما تتعبش زيي

جبهة التهييس الشعبية said...

الحرية للعريف الوطني محمد خلف

Anima said...

خضتني كنت فاكرة إنك فقد الذاكرة و لا حاجة زي كده لا سماح الله

الحمد لله إنه طلع حلم

ادم المصري said...

شارم
ــــــ
اشكرك كثيرا علي اطرائك الجميل
تحياتي



عين ضيقة
ـــــــــ
لان الانسان دايما ما يشوفشي غير تحت رجلية
لو تلاحظي انا قولت
اترك من احب لاتزوج من اعشق
تحياتي


طارق مكي
ـــــــ
تحياتي القلبية اليك يا عزيزي
ولكني لا افضل ان اراك هذا التشاؤم فالحياة ايضا بها كثير من المتناقضات بها ما قد يفرح وبها ما قد يحزن
فرجاءي لك ان تتمسك بالمفرحات
وانا اتشوق لرؤية بوستك القادم
تحياتي



نهر الحب
ـــــــــ
ههههه
انا عمري
104
وقلبي اكبر من كدا بكتييير
ومستني زياراتك القادمة
تحياتي



ندا
ـــــ
انتي الاجمل
لك تحياتي



الدبور
ــــــــ
الله يسلمك يا باشا


الصيدلاني
ـــــــــــــــ
تعرف ؟
الكومنت بتاعك اكتر كومنت فرحت بيه
حقيقي
انا مبسووووووط جدا
اني طبعا
وليا الحق اني افخر بكدا
اني نولت كومنت من الباشا الكبير
وش مكرمش
لا وايه
نصيحة غالية جدا
تعرف انا اصلا كنت محتاج اخد راي واحد يكون متمرس في الحكاية دي
لكن اهي داية واوعدك المرة الجاية اكيد هتكون مبسوط مني
تحياتي ليك



جبهة التهييس الشعبية
ـــــــــــــــــــــ
اظن ان التعليق خارج عن موضوع البوست قوي
وانا مش فاهم ايه المقصود منه صراحه
ولكن اشكر لك الزيارة
واتمني ان تتكرر
تحياتي


انيما
ــــــــــ
ال بعد الشر عليكي م الخضة