Pages

Subscribe:

Thursday, February 28, 2008

المسحراتي _ انت دايس قوي علي قلبي

خير عاجل
الزميل العزيز عمرو قطامش
رفيق العتمة
مشترك في فريق المسحراتي
هيقدم مسرحية جديدة علي مسرح روابط
الدعوة مجانية
المسرحية اسمها
انت دايس قوي علي قلبي
العرض يوم الاربع
5/3/2008
ولمدة اسبوع متواصل

Sunday, February 24, 2008

البوليس ما طلعش بوليس يارجالة

لما شوفت امبارح برنامج البيت بيتك
وشوفت اللي اتبرع بنص اللي في بيته
وقعدت اتخيل ان اكيد كل الناس نفسها تبقي في مكانه دلوقتي
بس الفرق الوحيد انه هو اللي بدا بالفعل
سبحان الله رزقه من حيث لا يحتسب
اتحقق فيه القول الالهي .. س
الحسنه بعشرة امثالها
فقررت اروح انهاردة لناظر المحطة في حلوان وسألته
انا جيت لك من يومين بموز وبرتقال ياتري الراجل صحابهم جه خدهم ؟؟؟
بقلح بالكلام ياعني عشان اطمن برده
قالي والله انا خدتهم البيت وطلعت تمنهم في الجامع
فقولت له روح ياشيخ الله يبارك لك
وجيت كتبت البوست علي طولت
عرفوا حتي لو ماكنش دا حصل فمجرد انه يقولي كدا .. اسعدني بصراحه
حاسس ان كل واحد مصري شرطة مش شرطة جواة خير بس ماجتلوش الفرصة يعمله
اهم حاجة في الموضوع ان البوليس طلع مش بوليس

Thursday, February 21, 2008

حالة استثنائية-موز وبرتقال

طبعا انا ناوي اتكلم فعلا عن موضوع الفن والسيما والذي منه .. لكن انهارده حصلي موقف غير عادي واثر فيا بشكل مختلف فحسيت اني لازم اكتب عنه ، انا كنت راجع انهادرة من الكلية ، وللي مش عارف انا كليتي في حلوان ، فانا باركب من محطة حلوان ، كان قاعد جنبي راجل عجوز جايب لبيته موز وبرتقال .. وبعدين فوجئت بيه بيقولي احجزلي جنبك يابني لحسن السكر تعبني وانا رايح الحمام
.
طبعا انا حاولت اقوله خد الحاجة معاك لحسن المترو يمشي لكن هو سبقني ، وفوجئت بيه وقف علي الرصيف التالت وفتح البنطلون فعلا وكان ناوي
يعمل زي الناس .. في نص المترو
.
عند بداية فتح البنطلون ، كان الباب اللي نزل منه قفل ، وعند فتحه نهائيا وبداية عمله زي الناس كان المترو طلع ، وكل ما تخيل الراجل وهو بيشهق الشهقة بتاعت الراحه بعد ما هيعمل زي الناس ويلاقي المترو مشي ، يصعب عليا بصراحه
.
انا قررت اخد الحاجة وارجعله ، بس كان شغلي الشاغل ياتري هييجي في باله انه يستني في المحطة ولا فكر يركب المترو اللي بعده ويحصلنا ؟؟
.
طبعا انا رجعت ومش لقيته ، وكان قدامي حل من اتنين ، ياخد الموز والبرتقال واروح بيهم البيت ، او اوديهم لناظر المحطة يتغدي بيهم هو والعساكر ، وطبعا الحل التاني كان هو الامثل بالنسبة لي
.
بصراحه كنت فاقد الامل اني الاقي الراجل تاني .. وكنت عمال افكر موز وبرتقال مش حجات ممكن تبات ، ياعني لو مجاش خدهم انهارده مش هيلاقيهم بكرة .. نصي بيقولي خدهم .. ونصي التاني بيقولي خلي عندك ثقة في رجال الشرطة اكيد الراجل ممكن يسال هناك
.
وبما اني نساي شديد وياما ضاعت مني حجات في المترو وكنت باتمني ان اللي يلاقيها يوديها للشرطة عشان لما اسال عليها الاقيها فكرت وقولت انا لازم اعمل الحاجة اللي باتمني الناس تعملها معايا في المواقف اللي زي دي
.
رغم اني واثق ان الموز والبرتقال اتاكل خلاص وان الراجل ماشافشي حجاته .. الا اني دايما باكدب نفسي ، واقول لنفسي اني لازم يكون عندي ثقة في الناس .. دا الرسول قال الخير في امتي الي يوم الدين .. واكيد فيه ناس صالحة مش كل البوليس بوليس .. اكيد فيه بوليس مش بوليس بس ظروفه هي اللي خلته يبقي بوليس اكيد فيه ناس كويسه برده
.

Wednesday, February 13, 2008

فن وسيما (1-2)؟

اشعر باستغراب شديد مما اشاهده مؤخرا علي شاشة التليفزيون حين يستضيفون ممثلثا كبيرا في السن ، لقد اصبحت الان المكانات الاجتماعية وقدر الفنان يوازي سنه .. فالممثل القدير هو الممثل الشيخ الذي شارف علي الموت او قارب علي الاعتزال
.
ابدا اولا من حيث الناقد علي ابو شادي .. رئيس الرقابة علي المصنفات الفنية .. والذي رايته في برنامجا البارحة يدافع عن حرية الفن والفنانين ، مهاجما الصحفيين ودعاه الردة باسم الاخلاق هجومهم علي الحرية ودعوتهم بعودة مقص الرقيب من جديد
.
في البدء لم استوعب جيدا الموقف كيف لدعاة الحرية ينقلبون فجاة ليطالبون بالنقيض ، يطالبون بعودة مقص الرقيب مرة اخري ، وكيف للقريب هو الذي يعتلي منبر التحدث عن الحرية ويتولي مسئولية الدفاع عنها ... اسئلة شلت تفكيري فهذا الوضع الغريب في الزمن الغريب لا ينبا بخير اطلاقا
.
تكون مفهومة ومبررة ان يصرخ الناس والصحفيين والفنانين في وجه الرقابة للمطالبة بمزيد من الحرية ، ولكن ان يحدث العكس فهذا لا اجد له تفسيرا عندي .. غير ان من كانوا يطالبون بالحرية اعتقدوا انهم بمطالبتهم بها .. لن يكونوا تحت بؤرة الضوء الذي يفضح ما يحدث في الظلام
.
بعد انتهاء البرنامج وبكل اسف غيرت القناة لاشاهد اللبيت بيتك ، لافاجأ بتامر امين هذا المذيع الذي لا يعرف في حياته الا كيفية ان يشلني ويزيد من مرارتي حتي يرتفع ضغطي ووتورم اذناي حتي اصبح مثل دراكولا باذن طويلة .. اعرف ان الحمار ايضا باذن طويلة ولكن دعونا من ذلك الان .. هذا المذيع الفظ كان يجري حوارا مملا مستفذا مع الممثل المعروف يوسف شعبان
.
بالطبع تاريخ يوسف شعبان يكفيه بان يذكر كممثل بارع جدا وله قدره ومكانته .. ولكن انا شخصيا استفذ جدا جدا من الطريقة التي يتسول بيها ممثلونا الذين كبروا سننا حتي يقبلهم هذا او ذاك في دور هنا او هنا
.
وافاجئ بعبارات مستفزة مثل ايام الزمن الجميل ، الفن النظيف
وهلم جرا .. وكان الممثلون العواجيز هم وحدهم اصحاب وجة النظر التي يجب ان تحترم ويجب ان يستعين بهم الممثلون الشباب الذي حولوا السنيما في مصر الي حالة من الهياج والتفاهه
وانا اري ان لا احد من هذا الجيل المزعوم قدم فنا حقيقا يجب ان يحترم عليه ويجعل منهم ابطالا يخلدون كلما ذكرت السنيما او الفن في مصر
.
لا اذكر شيئا جيدا قامت به ليلي علوي او الهام شاهين او هالة صدقي او نبيلة عبيد او حتي يسرا سوي افلام تافهه عبيطة
لا اذكر شيئا قام به فاروق الفيشاوي او حسين فهمي او عزت العلايلي او غيرهم من هؤلاء العواجيز القديرين غير تافاهات لا اتذكر اسمائها
.
اعتقد ان الشباب والشباب في هذه الفترة من عمر السينما المصرية هو الذي استطاع ان يجعل في مصر طفرة حقيقة في صناعه السينما .. بالفعل هناك افلام تافهه .. ولكن كم الافلام الجيدة كثير جدا ومتنوع جدا بالفعل
فيلم مثل عمارة يعقوبيان هذا مخرجه شاب لم يتجاوز العشرون عاما . هو معجزة بالفعل
.
يغيظني ايضا ان تجد في تتر المسلسلات والافلام .. كلمة الممثل القدير
محمد ريحان .. هو عجوز ظهر فجاة في الممثلثلات .. يمثل الان دورا في مسلسل السماح بطولة محمود يسن علي قناة الدراما ... هو الخادم في بين كبير العيلة هو ممثل قدير
عايدة عبد العزيز .. ايضا هي ممثلة قديرة وغيرهم .. تجد نفس الممثل في عدة مسلسلات .. حسب مجموعة الممثلين المصاحبين له في العمل يتوقف تسميته .. فهو ممثل قدير او بطولة حسب راي الممثل صاحب التمثيلية اصلا
وكأن القدر الفني او المكانة ليست بكم الاعمال وجودتها انما هو بسن الممثل .. فالممثل العجوز هو الممثل القدير وكان شباب الممثلين رغم انهم هم الان عصب الاعمال الفنية والدرامية ليسوا بالقدر الكافي فنيا
.
اخيرا اود ان استفسر عن وضع الفنانين داخل مصرنا المحروسة .. لماذا الفنان او الممثل الذي يمرض او يصاب باذي يجب علي الدولة مراعاته والتكفل بعلاجة ، هو لا مؤاخذة ناقص فلوس، يقال انها نوع من الوفاء بالجميل
انا اقول ان التمثيل مهنه كأي مهنة .. يعمل فيها الراغب فيها ، وياخذ اجره بالكامل .. لماذا اذن يدعوا من يدعوا ان لهم حق علي البلد وانهم حينما يشيخو في السن او يمرضوا يجب علي كل الناس ان يزوروهم وان يتبرعوا لهم بثمن العلاج وان يسيروا في جنازاتهم بعد الوفاه
.
كل مصري يحب بلدة مثل بل اكثر من اي ممثل فهناك الدكتور والمهندس والمدرس والمحامي .. لماذا لا يتم معهم ما يتم مع الممثلين والمغنيين ولاعبي كرة القدم هل هم اشد وطنية من غيرهم ام ماذا؟؟؟؟؟
.
.
للحديث بقية

Friday, February 01, 2008

ف العتمة

القصيدة الثاثة للشاعر
.
محمود عبد الباسط
.
.
.
لقصيدة الرابعه للشاعر
.
علي عبد العزيز
.
.